fbpx

Svenska skidförbundet & Smart Energy Cup

Gidås och Svenska Skidförbundets arbete med Ford Smart Energy Cup!

För tre år sedan gjordes den första mätningen av Ford Smart Energy Cups klimatpåverkan med syfte reducera utsläppen år för år för att på sikt reducera Skidsveriges utsläpp i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål. Siktet är att Smart Energy Cup ska halvera utsläppen till 2026.

Hösten år 2021 togs initiativet till att forma ett koncept med syfte att reducera utsläpp kopplade till den svenska seniorcupen och halvera utsläppen innan 2026. När det tredje verksamhetsåret nu är sammanställt tog vi en pratstund med hållbarhetskonsulten Björn Sandström som, utöver sin karriär som elitskidåkare, sköter utvecklingsarbetet bakom klimatsatsningen i Ford Smart Energy Cup.

Björn tar oss igenom den tredje säsongen med Ford Smart Energy Cup.

– Nu har vi satt punkt för säsong tre och det jag genomgående tänker på mest, från vintern som varit, är att vi har varit duktiga på att fortsätta tjata på klubbar och arrangörer. Man ska inte underskatta när information kommer repetitivt, det har bidragit till att skapa en medvetenhet och alltfler börjar tänka till.

Riktade insatser har också organiserats under året, ett exempel är när Sollefteå SK, Ford och Svenska Skidförbundet i samarbete erbjöd transfermöjligheter från tåget i Kramfors till den avslutande tävlingshelgen.

– Om vi jämför med Sollefteås tävlingshelg år 2022 så hade årets arrangemang 31% lägre utsläpp mätt i kilo koldioxidekvivalenter per startande, utöver tåglösningen var en bidragande orsak att man valde att tävla i samma teknik hela helgen vilket ger mindre material att transportera. Vårt mål är 50% reduktion av utsläppen och genom att skapa ännu bättre logistiklösningar för tågtransport till fler tävlingar tror jag på allvar att det är möjligt.

Hur har gensvaret från klubbar och åkare förändrats under den här säsongen?

– Under hela mitt liv som skidåkare har jag noterat en jargong som är ganska nonchalant mot klimatfrågan, att det är lite coolt att inte bry sig men oj så fel det har visat sig att jag har haft. Vi samlade ett 60-tal åkare och ledare vid en workshop under en av kvällarna i Sollefteå för att ganska förutsättningslöst diskutera engagemanget för frågan. Jag hade anat och hoppats att det döljer sig ett stort engagemang under ytan och det fick jag verkligen bekräftat på den workshopen.

Vad vet du nu som du inte visste innan Ford Smart Energy Cup startade?

– Att engagera folk i transportutsläppen har varit relativt enkelt och många har gjort ändringar i sin transportplanering. Frågan om alternativ kost har varit svårare, det är inga klubbar som äter vegetariskt fullt ut så där har vi ett jobb att göra. Elitidrott går att utföra på vegetarisk kost, jag själv är ett exempel som i stort sett bara driver min kropp med vegetarisk kost.

Hur utvärderar vi de aktiviteter vi har skapat och hur tar vi med oss dom in i framtiden?

– Logistiklösningen kring tåget till Sollefteå, där vi utgår från att åkare och ledare tar tåget den långa sträckan och sedan nyttjar en gemensam lösning för korta transporter på plats var väldigt bra. Den kan vi utveckla vidare på andra orter också. Workshopen i Sollefteå resulterade i en Facebook-grupp där vi vill ge åkare och ledare med intresse för ämnet en plattform att tillsammans utveckla nya lösningar för minskade utsläpp, det kommer bli jätteintressant.

Artikel gjord och skriven av Svenska skidförbundet intervju med Björn Sandström, Gidås som har arbetat med detta.