Fruktbudet
Fruktbudet i Norden levererar färsk frukt till företag runt om i Sverige. Företaget omsätter drygt 200 miljoner cr, har ca 80 anställda, huvudkontor och lager i Malmö samt lager i Göteborg och Stockholm. Fruktbudet ingår i koncernen Hammarviken som är skyldiga att hållbarhetsrapportera enligt CSRD. Som en del av ägarkoncernens CSRD-rapportering behövde Fruktbudet stöd med att genomföra en dubbel väsentlighetsanalys och få denna sammanställd i en lättöverskådlig rapport.
Utmaning
Att genomföra en dubbel väsentlighetsanalys innebär flera utmaningar, både för företaget som ska genomföra den och för konsulterna som ska ge stöd i och leda processen. En dubbel väsentlighetsanalys innebär ofta ett nytt sätt att tänka eftersom man ska beakta både positiva och negativa aspekter som i sin tur kan vara såväl faktiska som potentiella på kort eller lång sikt. Analysen kräver också att man har grundläggande kunskap inom flertalet olika hållbarhetsområden, såväl miljömässiga som sociala. Detta ställer krav på både företagets och konsulternas förmåga att kommunicera och förmedla kunskap om företagets organisation och värdekedja respektive hållbarhet och miljöfaktorer. Det ställer också krav på deltagarnas förmåga att tänka kreativt för att se möjliga påverkningar, risker och möjligheter men också att förmågan att göra snabba avväganden av hur relevanta och rimliga dessa är för företagets verksamhet.
För Fruktbudet innebar analysen att de behövde sätta sig in hur företagets val och produkter påverkar eller påverkas av olika faktorer inom flertalet olika hållbarhetsområden såsom klimat, vattenanvändning , arbetsförhållanden och sociala frågor. Att analysera hur företaget påverkar eller påverkas inom dessa områden, både uppåt och nedåt i värdekedjan, är utmanande då det ofta rör sig om komplexa samband som är förknippade med hög osäkerhet. Samtidigt kan det vara svårt att överblicka alla olika processer och gå ned lagom djupt i de olika detaljerna.
För Gidås konsulter är det alltid en utmaning att snabbt sätta sig in i en ny verksamhet, dess värdekedja och produkter för att ha tillräcklig kunskap för att göra olika bedömningar. Samtidigt är det viktigt att analysen hålls på en lagom nivå gällande hur detaljerat olika aspekter ska undersökas samt i avväganden av vad som kan anses vara rimligt gällande potentiella risker och möjligheter. Det är också utmanande att vägleda och stödja processen utan att styra den alltför hårt eftersom det är viktigt att det är företaget som ska genomföra analysen.
Genomförande
Väsentlighetsanalysen genomfördes i gemensamma workshops där två av Gidås konsulter utgjorde stöd och vägledning. Var och ett av de olika hållbarhetsämnena som ska ingå i en väsentlighetsanalys gicks igenom systematiskt och inom varje ämne undersöktes vilka påverkningar, risker och möjligheter som fanns eller kunde finnas. För att dokumentera information och bidra till struktur och systematik användes Gidås egen programvara. Efter gemensam workshops sammanställde Gidås konsulter den insamlade informationen i programvaran där de olika påverkningarna, riskerna och möjligheterna också viktades för att avgöra om de var väsentliga eller inte. Utifrån sammanställningen i programvaran genomförde sedan Fruktbudet en intressentanalys med några av sina viktigaste intressenter inom respektive hållbarhetsämne. Slutresultatet sammanställdes i en rapport tillsammans med konsulternas egna kommentarer och analyser.
Resultat
Slutresultatet levererades i en sammanfattande rapport som tydliggjorde Fruktbudets väsentliga påverkningar, risker och möjligheter inom en rad olika aspekter av hållbarhet. I rapporten ingick även Gidås konsulters analys av och kommentarer till resultatet, allt för att göra det mer överskådlig, lättolkat och användbart. Förutom att utgöra viktigt underlag till ägarkoncernens hållbarhetsrapportering enligt CSRD gav väsentlighetsanalysen Fruktbudet flertalet insikter som kan bidra till företagets utveckling. Analysen gav bland annat kunskap om potentiella affärsmöjligheter och positiva aspekter att lyfta fram i den externa och interna kommunikation. Den gav också viktiga insikter om möjliga förbättringsområden gällande miljöpåverkan och potentiella risker inom olika områden som kan behöva hanteras. Att också lyfta in sina viktigaste intressenter och undersöka vad som är viktigt för dem ökar möjligheterna till att utveckla samarbetet och affärserbjudandet.