EPScement
EPSCement producerar en betongblandning bestående av cement och små lätta polystyrenkulor vilket ger en betong som är lätt, isolerande och stark och som främst används som fyllnads– och grundmaterial i väggar och tak. Produkten finns i olika utföranden och levereras både torr i säck och färdigblandad med pumpbil till byggarbetsplatsen. EPSCement grundades 1999 och var då bland de första i Sverige med att producera denna typ av produkt. Företaget är baserade i Stockholm, har ca10 anställda och omsätter omkring 40 miljoner.
Utmaning
EPSCement kom till oss för att de ville ha en miljövarudeklaration (EPD) för sin lättcement som levereras till, och installeras direkt på byggarbetsplatsen med företagets egna pumpbilar. EPSCement hade insett att en EPD skulle ge dem konkurrensfördelar eftersom allt fler kunder efterfrågade EPD på grund av kravet på klimatdeklaration av byggnader. Eftersom EPSCement är ett relativt litet företag och sedan tidigare saknade erfarenhet av LCA och EPD hade de inte möjligheten att själva ta fram en EPD samt begränsade resurser att investera i arbetet.
Resultat
Projektet resulterade i att en EPD togs fram till lägre kostnad än vad som budgeterats vilket möjliggjorde att även ett produktblad kunde tas fram. Produktbladet gav mer ingående och användbar information om produktens klimatprestanda vilket bidrog till att öka EPSCements förståelse för produkten och gav information att använda i säljsammanhang. Detta innebar i sin tur att EPSCement insåg att de även behövde en jämförelse mellan sin egen och konkurrerande produkter samt mer kunskap om EPD för att på bästa sätt kunna nyttja EPD:n och investeringen som den inneburit. Därför togs en konkurrensjämförelse fram och det genomfördes en utbildning för EPSCements ledningsgrupp och säljkår. Utbildningen fokuserade på hur en EPD, produktblad och jämförelse ska läsas och tolkas för att på bästa sätt kunna användas i kundmöten och som säljargument. Projektet som helhet innebar därmed att EPSCement förbättrade sin konkurrenskraft genom att kunna möta och besvara ökade krav och frågor från kunder gällande hållbarhet och miljö. Projektet gav också viktiga insikter om vad EPSCement ska fokusera på för att minska sin miljöpåverkan och för att ta fram produkter som är än mer miljömässigt konkurrenskraftiga.